Optativa (segon any)
Situació i perspectives d'aquesta modalitat d'intervenció, dins del conjunt de la cooperació internacional.
1.1. Diversitat i heterogeneïtat dels projectes de desenvolupament.
Exemples de projectes. Posada en evidència de la seva diversitat (per volum, agents, sectors, contingut, objectius, etc.)
1.2. Importància d'aquesta modalitat dins del total de la cooperació per al desenvolupament.
1.3. Característiques comunes i trets definitoris dels projectes de cooperació al desenvolupament.
1.4. Raons que expliquen l'ús preferent del projecte com a instrument de cooperació, enfront de les altres modalitats possibles.
2.1. Reflexions generals sobre els diferents enfocaments possibles de la cooperació i de la solidaritat i sobre els instruments corresponents.
2.2. Naturalesa i característiques dels instruments de cooperació utilitzats en cada etapa de les relacions econòmiques internacionals, des del final del colonialisme fins a l'actualitat.
Els instruments de cooperació en el marc de les relacions Nord/Sud: la utilització del projecte, del programa i de la planificació segons els contextos històrics.
3.1. Situació de la cooperació i dels seus instruments (programa i projecte) en el marc de les polítiques neoliberals actuals.
3.2. Significat del projecte i del programa segons el marc de política econòmica i el sistema institucional en el qual s'insereixen.
3.3. Les tendències actuals, a Espanya i al món. Cap a una reducció del paper del projecte?
3.4. Conclusions sobre els possibles "marcs de coherència" en els quals poden inserir-se les intervencions de cooperació al desenvolupament
4.1. Les diferents facetes del "projecte de cooperació al desenvolupament":
- El projecte com a vector de transformacions (productives, socials, culturals, etc.).
- El projecte com a instrument de programació d'una sèrie d'activitats tècniques.
- El projecte com a instrument jurídic (contracte entre finançadors, executors i "beneficiaris")
- El projecte com a institució autònoma de gestió de fons i d'execució d'accions
4.2. Les etapes de la vida del projecte:
El "cicle" del projecte: descripció i articulació de les diferents etapes i fases per les quals passa el projecte.
4.3. Els agents que intervenen en el cicle del projecte: presentació resumida
- Els tipus d'agents (multilaterals, bilaterals, no governamentals)
- Les funcions: finançament (donacions/crèdits), intermediació, execució, suport tècnic, control, etc.
- Participació i representació del món local: líders, comunitats locals, associacions, moviments socials.
- Relacions entre agents del Nord i del Sud: interessos comuns i conflictes.
- Les ONGD i el tema de la societat civil
4.4. La realitat de la vida del projecte, segons el tipus d'agents: diferències i similituds entre els projectes de la cooperació oficial i de la no governamental.
5.1. Com es fa en la pràctica:
- La transformació de les necessitats locals en projectes de cooperació.
- Els agents que intervenen, segons el tipus de projecte.
- El paper determinant dels intermediaris i de les agències de cooperació.
- La participació de la població: "beneficiaris" o actors?
5.2. Reflexions sobre el concepte de participació que se situa al centre del discurs oficial i no governamental.
5.3. Els mètodes d'identificació "participativa". Exposició i crítica del mètode ZOPP. El taller de planificació. Construcció de l'arbre de problemes i de l'arbre d'objectius.
5.4. Criteris que s'ha de tenir en compte en la identificació i el disseny de projectes
6.1. Com es fa en la pràctica:
- Els agents que intervenen, segons el tipus de projecte.
- La participació local en la formulació tècnica dels projectes.
- L'adaptació del projecte als requisits dels finançadors.
6.2. El document de projecte:
- Contingut i estructura. Exemples de formularis de projectes.
6.3. Els mètodes de formulació.
El mètode del marc lògic (Unió Europea) com a instrument d'ajuda tècnica en la fase de formulació.
6.4. Aplicació de l'enfocament del marc lògic a un projecte de desenvolupament: la matriu del marc lògic com a resultat material de la formulació
7.1 Com es fa en la pràctica:
- Els agents que intervenen, segons el tipus de projecte.
- Els criteris dels diferents agents.
- Les diferències entre projectes productius i projectes socials.
7.2 Els mètodes d'"avaluació" i selecció de projectes productius per part dels organismes financers (Presentació resumida).
- El mètode dels preus de referència.
- El mètode dels efectes.
- L'anàlisi cost/benefici.
7.3. Els mètodes de selecció de projectes per part de les administracions:
- Les convocatòries de projectes.
- Els criteris de prioritat expressats en les bases.
- L'avaluació tècnica (ex davant) dels projectes.
- La utilització de graelles multicriteris
8.1 Com es fa en la pràctica:
- Els agents responsables de la gestió i seguiment dels projectes.
- La gestió del projecte i la relació amb les institucions locals (aïllament o articulació?).
- Relació entre mitjans locals i externs.
8.2. Instruments per a la gestió i el seguiment.
- Seguiment administratiu i comptable.
- Sistema de seguiment.
9.1. Com es fa en la pràctica:
- Els agents que intervenen, segons el tipus de projecte.
- Tipus d'avaluació i criteris d'avaluació dels projectes.
9.2. Aplicació: presentació i discussió de la metodologia d'avaluació de la cooperació espanyola.
9.3 La sostenibilitat econòmica, social i cultural dels projectes de cooperació.
9.4 L'impacte dels projectes sobre la realitat local (a nivell econòmic, social, polític)
Balanç de l'anàlisi del projecte i del programa com instruments de cooperació per al desenvolupament.
Fins on poden evolucionar. Els aspectes que es poden millorar dins del mateix marc d'actuació i els límits que són intrínsecs a aquests instruments.
Cap a altres instruments tècnics?
Cap a una altra concepció del que és la cooperació?
Cap a altres expressions de la solidaritat?
El taller de projectes és una sèrie d'exercicis pràctics que es realitzen durant el mòdul i que permeten l'aplicació dels conceptes desenvolupats.
Es basa en un o diversos exemples reals de projectes de cooperació no governamental executats per una ONG o en un o diversos exemples de projectes de cooperació descentralitzada promoguts per una entitat local1.
A partir d'aquests casos concrets, es realitzen treballs de grups en els quals els alumnes poden experimentar directament l'ús de les metodologies d'identificació, formulació i avaluació de projectes i, en particular, l'enfocament del marc lògic.
Això serveix perquè els alumnes es puguin familiaritzar amb les tècniques descrites (aspecte instrumental) i puguin a la vegada desenvolupar una capacitat d'anàlisi crític dels documents de projectes.
A més dels exercicis realitzats al llarg del mòdul, s'ha de tenir en compte que el mètode d'avaluació del mòdul es basa en un treball en grup –amb el suport tècnic que s'ofereix a través de tres sessions de tutoria– que permet també, si el grup ho desitja, treballar sobre un cas pràctic de projecte.
S'intenta que els resultats dels treballs es puguin presentar a les ONG o a les entitats locals que han fet possible l'estudi de cas.