Maig' 09
 
Subscriu-te
Edicions anteriors
Castellano
English
Servicio gratuito de información mensual del CIDOB
 
   

Notícies

Vegeu + Notícies a la web del CIDOB [+]
28 de Abril - Programa Europa

El futuro de la política energética europea. Desayuno Europeo con Andris Piebalgs Comisario de Energía, Comisión Europea

Tres días después de que el Parlamento Europeo aprobara las nuevas reglas que deben impulsar definitivamente un auténtico mercado interior de la energía sin modificar apenas la propuesta de la Comisión, Andris Piebalgs, su principal valedor, llegaba a Barcelona para departir relajadamente ante una representación destacada de la sociedad civil barcelonesa en el Desayuno Europeo ofrecido por la...
23 de Abril - Programa Migracions

La Comissió Europea llança un lloc web sobre integració, EWSI

El passat 20 d’abril es va posar en marxa l’European Web Site on Integration (EWSI), una plataforma única a escala europea que pretén fomentar l’intercanvi d’informació sobre polítiques i bones pràctiques d’integració
2 de Abril - Programa Mediterrània i Orient Mitjà

Seguretat i medi ambient en la Mediterrània: dues cares de la mateixa moneda

El Castell de Montjuïc va acullir una trobada d’experts per buscar solucions a les crisis mediambientals que afecten la seguretat dels ciutadans a la Mediterrània. El consorci MEDSEC, en el qual participen la Fundació CIDOB, el Geneva Centre for International Environment and Security, el PNUMA, l’OSCE i el GRID-Arendal de Noruega, va organitzar una primera trobada dedicada als vincles entr...
 

Activitats

Vegeu + Activitats a la web del CIDOB [+]
6 de Maig - Programa Dinàmiques Interculturals

Religions i poders

6-8 maig 2009.

Amb l’objectiu d’afavorir la reflexió i aprofundir el diàleg, la Fundació CIDOB, a través del Programa Dinàmiques Interculturals, organitza, en col·laboració amb altres institucions internacionals, l’espai de debat AGORA, dins del marc d’una primera edició de “Sous le signe d’ibn Rochd”.

AGORA és concebut com una plataforma amb sessions d’intercanvi i reflexió entre pensadors reconeguts entorn del tema “Polítiques i Religions”. En un moment polític internacionalment carregat de tensions, aquest espai de debat proposa aprofundir amb les polítiques de la religió, les ritualitzacions i la secularització.

Participen, entre d’altres, Felice Dassetto, Raphaël Liogier, Mohamed Ennaji, Abdennour Bidar, Abdou Filali-Ansary, Joan Francesc Pont, Mohamed Tozy, Burhan Ghalioun i Ana Planet. Les sessions són moderades per Noureddine Affaya, Driss Ksikes, Mohamed Sghir Janjar.

Lloc: Sala Gran de la Biblioteca Nacional de Rabat (Marroc)
Organitza: ARCI, Espace Culture, Bibliothèque nationale du Royaume du Maroc, l’Institut Français de Rabat, UNESCO, Fundació CIDOB, Le Centre Cinématographique de Rabat, La Région PACA.
Informació: Assistència lliure.
7 de Maig - 18h - Programa Amèrica Llatina

Presentació de l’informe Las Américas y El Mundo. Política Exterior y Opinión Pública en Colombia, Chile, México y Perú 2008.

Presentació i discussió sobre la investigació Las Américas y El Mundo. Política Exterior y Opinión Pública en Colombia, Chile, México y Perú 2008, a càrrec de Ferran Martínez i Coma i Guadalupe González, investigadors del Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE) de Mèxic.

“Las Américas y el Mundo 2008” és un projecte especialitzat en l’anàlisi d’actituds socials sobre temes internacionals en una àmplia gamma d’afers (culturals, econòmics, polítics, socials, de seguretat), i recull dades sobre percepcions i valors dels ciutadans de diferents països llatinoamericans. Aquesta investigació s’ha centrat en quatre països: Colòmbia, Xile, Mèxic i Perú, i l’objectiu central de l’estudi és contribuir a omplir un buit d’informació empírica en una àrea estratègica per a la regió. Comptar amb un coneixement precís de les percepcions ciutadanes sobre com funciona el món i com hauria de funcionar és un instrument indispensable per avaluar, des del punt de vista de la població, el grau de legitimitat de les institucions en cada país, les regles i actors del sistema internacional i l’acompliment governamental en matèria de política exterior, a més de proveir entrades per a la investigació acadèmica i la presa de decisions tant públiques com privades.

Presentació a càrrec de Carmen Claudín, CIDOB.

Comentaristas: Rafael Grasa, Professor de la UAB i de l'IBEI, President de l'Institut Català Internacional per la Pau. Mariana Foglia, Programa Amèrica Llatina del CIDOB.

Lloc: Sala Campana, Fundació CIDOB. C/ Elisabets, 24. 08001 Barcelona
Organitza: Programa Amèrica Llatina de la Fundació CIDOB
Informació: Assistència lliure amb places limitades.
8 de Maig - 9h - Programa Mediterrània i Orient Mitjà

Convergència de polítiques en l’espai euromediterrani: normes, processos i resultats

Anàlisi i discussió dels processos de convergència dels països mediterranis amb les legislacions i pràctiques de la UE en temes com el comerç, la política energètica, la política exterior i de defensa, la cooperació en matèria de protecció civil o les polítiques mediambientals. Diversos experts presentaran i discutiran els resultats d’una investigació que s’emmarca en el projecte R+D+i del Ministeri de Ciència i Innovació que duu el títol d’EUPROX (Coordinació, integració i europeïtzació en la proximitat de la UE) i que està dirigit per Esther Barbé, catedràtica de Relacions Internacionals de la UAB i coordinadora de Programa d’Investigació a l’IBEI.

Lloc: Sala Maragall, Fundació CIDOB. C/ Elisabets, 12. 08001 Barcelona
Organitza: Observatori de Política Exterior Europea (Institut Universitari d’Estudis Europeus) i Programa Mediterrània i Orient Mitjà de la Fundació CIDOB
Informació: Assistència per invitació.
27 de Maig - Programa Europa

Environmental and Maritime issues in Europe’s four sea basins

27 i 28 de maig de 2009

El seminari analitzarà el paper que ha dut a terme la cooperació multilateral a les quatre conques marítimes (mar Negre, Bàltic, Caspi i Mediterrània) en la protecció mediambiental i en les polítiques marítimes. Els ponents avaluaran la integració de les estratègies de cada conca en l’estudi dels efectes de la política marítima de la UE. Se sotmetrà a debat l’evolució i els èxits de la cooperació subregional en la protecció mediambiental i en diversos temes marítims (pesca, gestió integral de costes, seguretat marítima, gestió conjunta de riscos, etc.).

Lloc: Reykjavik, Islàndia
Organitza: Institute of International Affairs and Center for Small State Studies, University of Iceland (IIA-CSSS).
Informació: Assistència lliure.
31 de Maig - Programa Migracions

Migracions i fronteres a la Unión Europea

Data límit: Les propostes s’han d’enviar abans del 30 de maig de 2009.
La notificació d’acceptació dels resums es comunicarà el 30 de juny de 2009.

Els últims anys, els estudis sobre migració s’han enfrontat a una profunda transformació de la definició de fronteres en el context de la UE ampliada. Ara està sorgint un nou interès global per investigar i traçar els límits normatius del procés de construcció d’Europa. La Unió Europea advoca per un enfocament integrat per a la gestió de les fronteres, promou la cooperació entre els Estats Membres i avança cap a una major harmonització de polítiques. Encara que la política de gestió de les fronteres que està apareixent continua sent complexa, es pot distingir la materialització de noves formes de gestió de les fronteres com les polítiques transfrontereres i la gestió bilateral de les fronteres a la Unió Europa.

Lloc: Fundació CIDOB
Organitza: Programa Migracions de la Fundació CIDOB, GRITIM
Informació: Assistència lliure.
 

Avanç de Juny

8 de Juny - 19h - Fundació CIDOB

Andrés Rodríguez-Pose: “Els rendiments econòmics de la descentralització”

Lloc: Auditori de la Pedrera. Obra Social de Caixa Catalunya. Passeig de Gràcia, 92. 08008 Barcelona.
Organitza: Fundació CIDOB, Obra Social de Caixa Catalunya i Associació Catalana d’Antics Alumnes de la LSE (ALSEC).
Informació: Assistència lliure amb places limitades.
 

Opinió

Vegeu + Opinió a la web del CIDOB [+]

Observación electoral en Moldova: del equilibrio a la complicidad

Abril empezó caliente en Moldova con la celebración unas elecciones legislativas que vinieron seguidas de violentas protestas, con la toma y saqueo del palacio presidencial y de la sede del Parlamento. En un tiempo sorprendentemente corto las calles de Chisinau, la capital, han recuperado la calma. O, mejor dicho, el peso plúmbeo de la resignación y el miedo se ha adueñado de la ciudad y del país entero. Los partidos de la oposición siguen reclamando una repetición del proceso electoral que dio al Partido Comunista de Moldova una confortable mayoría parlamentaria, y la llave para encontrar alguna fórmula ‘a la Putin’ que permita a su tocayo, Vladímir Voronin, perpetuarse en el poder al término de su segundo mandato presidencial.

Autor/a: Jordi Vaquer i Fanés, director de la Fundación CIDOB

V Cumbre de las Americas. Nuevos protagonistas en un nuevo escenario y un guión por escribir.

Han sido 4 años los transcurridos hasta volver a reunir en una Cumbre hemisférica a los líderes de casi todos los países de América, tras la fallida Cumbre de Mar del Plata en 2005, donde se enterró el proyecto de construir un Área de Libre Comercio para las Américas (ALCA). Pocos de los asistentes a aquel encuentro se han mantenido en el poder, unos están a punto de terminar su ciclo político y otros aspiran a perpetuarse a base de dudosas reformas constitucionales. Pero muchos, la mayoría de los protagonistas de entonces, han cambiado como también ha cambiado la coyuntura internacional.

Autor/a: Anna Ayuso
 

Publicacions

Vegeu + Publicacions a la web del CIDOB [+]

Núm. 18. "¿Debería españa parecerse a Francia?" La desventaja educativa de sus inmigrantes y el impacto de su concentración en algunas escuelas

Documentos CIDOB Migraciones; 18

El desavantatge escolar dels alumnes d’origen immigrant no s’explica pel seu estatus migratori, sinó fonamentalment per la seva extracció social, a causa de la sobrerepresentació dels immigrants en les classes socials més baixes.

Autor/a: Héctor Cebolla Boado

Algeria’s political drop-outs head to the polls

Algerians seem indifferent to the impact that the election on 9 April will inevitably have on the entire region.

Posters of President Abdelaziz Bouteflika, who is standing for a third term of office, are plastered all over the cities of Algiers, Oran, Constantine and Bejaia. Algerian state television and radio channels and much of the print media are full of the froth and bubble of electioneering. The government is doing what its peers worldwide enjoy doing in the run up to polling day – throwing money at different groups of electors. Last month the government cancelled the debt owed by farmers to state banks and told university students that individual grants would be increased from Dinars 2700 (Euros 270) every three months to Dinars 4010 – as of 2010. Algeria’s hard currency reserves stood at $138.5bn last December 31st so there is no shortage of spare cash. (...)

Autor/a: Francis Ghilès, Senior Researcher, CIDOB

Pakistan: A Defining Moment?

The Indian subcontinent is the focus of much international attention at present. While India goes to the polls in a massive polling effort spread over several weeks, Pakistan is confronting what maybe the worse crisis since the state was created 62 years ago. Recent developments in Pakistan’s northern Swat valley district may be key for the future of the region, and of the world’s stability as a whole. The worrying question is today: is Pakistan on the brink of a defining moment in its history, or will it once more re-emerge, phoenix-like, from the present political, economic and social crisis, as it has done countless times before?

Autor/a: Dr. Emma Hooper, Senior Adviser to CIDOB’s Asia Program & Associated Professor, EADA
 

Serveis d'informació

Vegeu + Biografías Líderes Políticos a la web del CIDOB [+]

Biografías Líderes Políticos

552 biografies per conèixer el perfil i la trajectoria dels dirigents polítics mundials en el seu doble context nacional i internacional, en constant actualització.

Destaquem els perfils de:

Binyamin Netanyahu

Israel - Primer ministro (2º mandato)
El 31 de marzo de 2009, una década después de su primer mandato, el líder del partido conservador Likud ha vuelto a la jefatura del Gobierno de Israel en coalición con la ultraderecha laica, los ultraortodoxos religiosos y los laboristas. Adalid del antiterrorismo y la seguridad nacional, halcón en política y neoliberal en economía, Netanyahu desplaza del poder al partido Kadima, fundado por su rival Ariel Sharon, esgrimiendo el mismo discurso intransigente -su célebre triple no- que entre 1996 y 1999 enflaqueció el proceso de paz con los palestinos. Ahora, su rechazo a frenar la expansión colonial y urbana en Cisjordania y Jerusalén oriental, y a asumir el principio del Estado palestino, así como su alianza con el extremista Avigdor Lieberman, nombrado ministro de Exteriores, sumen a la región en la incertidumbre y auguran tensiones con la Administración Obama.

Avigdor Lieberman

Israel - Ministro de Asuntos Exteriores
El Ministerio de Exteriores de Israel ha recaído tras las elecciones legislativas de febrero de 2009 en un antiguo inmigrante de la URSS de tendencia ultraderechista y generador de fuertes polémicas, al hilo de unas propuestas y comentarios tildados de extremistas y racistas. Avigdor Lieberman, líder de la pujante formación Yisrael Beiteinu y partidario de revisar la ciudadanía de la minoría árabe israelí, a la que desearía ver fuera del Estado, ha pactado con B. Netanyahu y el partido Likud un Gobierno de coalición cuyo primer aviso de intenciones él se ha encargado de vocear: el descarte de toda concesión política y territorial a los palestinos en el marco del proceso de paz de Annapolis, que ha invalidado expresamente.
Subscriu-te | Donar-se de baixa | Suggerències
Maig' 09